Vroege Keramiek

Johnny Rolf

 

"Not waving but drowning" 1995, br. 66 cm. (Coll. Gemeentemuseum, den Haag)

Het gedicht van de Engelse dichteres Stevie Smith "Not waving but drowning"
ontroert mij steeds weer.

 
 

"Not waving but drowning" detail.

 
 

"Firmament" 1993, h. 49.5 cm.
(€ 1600.-)

Kijkend naar de sterrenhemel, opgenomen
worden in het heelal geeft me de ruimte waar ik
naar verlang.

 
 

 

"Afrikaanse" 1992, h. 56 cm.
(Coll. Gemeentemuseum, den Haag)

"Moeder met kind" zou dit beeld ook kunnen heten.
Aan de achterzijde haar huis, haar wereld. 

     
     

"Tijger" 1992, h. 18.5 cm. (Part. coll.)

Tijdens het vormen van klei hoor ik op de radio hoe ernstig het voortbestaan van tijgers in India bedreigd wordt.
Op weg naar een ander stuk kwam dit tijgerkopje uit mijn handen.

 
 

"Klein Monument" 1992. Br. 21 cm.
(€ 1150.-)

 
 

"Monument" 1990, Br. 43.5 cm.
(Coll. Hetjens Museum, Düsseldorf, D.)

 
 

Masker "Odysseus", 1989; h. 25.5 cm.
(Coll. Grassimuseum, Leipzig, D.)

 
 

Masker "Rund" 1987, h. 51 cm.
(€ 2500.-)

  In deze tijd maakte ik een groot aantal maskers. De vorm geeft veel
vrijheid én de mogelijkheid gedachten over mens en dier uit te drukken.
Inspiratie voor dit masker was de zeboe-os uit India, altijd hardwerkend
en zo mooi!

 
 

"Ganesha" 1986, h. 40 cm. (Part.coll.)

  Door reizen en werkverblijven in India merkte ik hoe belangrijk Ganesha,
de olifantsgod is. Voor elke nieuwe onderneming roep je hem aan,
hij is in het bijzonder beschermer van schrijvers.
Deze Ganesha hangt dicht bij onze computer, die ook de naam Ganesha draagt.

 
 

Masker "Oudste" 1986, h. 37,5 cm
(€ 1350.-)

 
 

" Diermasker" 1986, H. 24 cm
(€ 1250.-)

 
 

Wandbord "Yüruk" 1986 diam. 53 cm.
(€ 2100.-)

 
 

Doos "Mozaïek" 1984, H. 19 cm. W. 21 cm. (Coll. Gemeentemuseum, the Hague)

  Een reis naar Turkije bracht een nieuw kleurpalet.
Patronen kunnen eindeloos variëren. Het was spannend om
één motief ononderbroken over vijf vlakken te graferen.
Het minuscule dekseltje is nauwelijks terug te vinden.

 
 

"Kimono" 1984, br. 39.5 cm. (Part.coll.)

  De kimonovorm is voor mij een abstractie van de menselijke figuur.

 
 

"Zeskantige wandtegel" 1984, Ø 41,5, d. 2 cm.
(€ 1300.-)

 
 

"Rechthoekige wandtegel" 1984, br. 38 cm, h.27,5, d. 2 cm.
(€ 1250.-)

In 1983 bereisden wij voor de tweede keer Turkije.
Bij thuiskomst waren tegelwanden van moskeeën en paleizen èn prachtige kelims een bron van inspiratie. 

 
 

Zeskantige tegel "Compositie",1984; Diam. 42.5 cm, H. 3 cm;
(Coll. Grassimuseum, Leipzig, D.)

 
 

"Kom" 1983, diam. 41 cm. (Part.coll.)

 
 

"Polderland" 1982; H. 47 cm, B. 24.5 cm, D. 8 cm.
(Coll. Gemeentemuseum, the Hague)

 
 

  "Landschap" 1982, h. 3l,5 cm.
(€ 1350.-)

  Dit is het vlakke, door de mens vormgegeven Friese
land, zo ruim en mooi, vooral in de winter.

 
 

"Schaakspel" 1981, afmeting blad 75 x 75 cm, stukken Ø 4.5 cm
(€ 3500.-)

Het schaakspel is gemaakt van porcelein en gestookt in een zoutoven.
Ik had er plezier in de pionnen heel gedetailleerd te maken.
Zij zijn het "gewone volk", speelgoed in het spel van oorlog.
Ze worden meestal heel eenvoudig uitgebeeld.
Ik wilde de verscheidenheid, de leefomgeving, van de gewone pion/mens laten zien.

 
 

"Schaakspel" detail

 
 

"Huis" 1981, h. 26 cm, zoutglazuur. (Part .coll.)

Huizen hielden en houden mij bezig, in werkelijkheid én in klei.
Een huis is de plek waar je onderdak zoekt, een schuilplaats vindt.

 
 

  "Rechthoekige vorm" 1980, br. 37 cm. (Part. coll.)

 
 

Kleine Pot omstreeks 1980. H. 9 cm.
(€ 175.-)

 
 

"Kleine Stupa met ratje" omstreeks 1980. H. 12 cm, porcelein, zoutglazuur.
(€ 250.-)

 
 

"Rechthoekige pot", 1978; zoutgl. H. 34.5 cm, B. 23.5 cm, D. 15 cm;
( Coll. Gemeentemuseum, den Haag)

 
 

Hoed "Terpdorp" zoutglazuur 1978; H. 12 cm, Diam. 28.5 cm.
Morra, een prachtig terpdorp, ons huis, een tuin.. en ovens!
(Euro € 1400.-)

 
 

Bankje "Morra" 1978, br. 17.5 cm, zoutglazuur. (Part.coll.)

Het toppunt van geluk, in de zon een eigen bankje voor je huis.

 

 

 

"Vierkante pot" 1977, h. 28 cm, zoutglazuur.
(€ 1300.-)

  In 1976 bouwden Jan de Rooden en ik een zout-oven in Morra, Friesland,
waar we zeven jaar intensief zouden werken.
Ik houd erg van de zoutglazuurtechniek, die zo feilloos scherp registreert.

 
 

 

  "Rotstors" 1976, h. 14 cm, br. 35.5 cm, d. 26.5 cm.
(€ 1500.-)

Dit stuk is een herinnering aan zomerweken doorgebracht in Haystack Mountain School of Art in Maine, USA.
Als pauze tussen het harde werken rustten mensen tussen de middag uit, kleine naakte figuurtjes op een moederrots.

     
 

"Geliefden" 1976, h. 24.,5 cm, br.21 cm.
(Coll. Hetjens Museum, Düsseldorf, D.)

 
 

"Geliefden" 1976
zelfde stuk van bovenaf gezien

 
 
 

"Verlangen" 1976, h. 21 cm, br.18 cm, d. 15 cm. aan weerszijden gefotograveerd
(€ 1250.-)

 
 

Tegeltableau "Jacht" 1975, h. 23.4 cm. 69.3 cm.
(€ 1800.-)

 
 

Vierkante kom op voet  1974/5. Br. 12 cm.
(€ 350.-)

 
 

"Bloeiend tors" 1973, h. 47.5 cm.
(Coll. Hetjens Museum, Düsseldorf, D.)

Het tors is symbool van het menselijk lichaam.
Dit tors bloeit, is in beweging, groeit nog.

   
 

"De tuinman" 1968, h. 47 cm.
(€ 1600.-)

 
 
 

"Herfst"1968, h. 21,5, d. 9 cm. (Part. coll.)

Oud paar dat terugkijkt op hun jeugd.

     
 

 

"Voorouders" 1968, h. 47.5 cm. (Coll. Gemeente museum, den Haag)

In 1966 ontstonden mijn eerste beelden in klei.
Wij hebben allemaal voorouders. Of we ze kennen of niet, hun bestaan is medebepalend voor wie we zijn.

 
 
 

"Stêle" 1967, h. 38 cm. (Part. coll.)

In 1967 nam ik deel aan het Tweede Internationale Ceramiek Symposium in Bechyne, Tsjechoslowakije,
een land dat toen nog ingesloten was door de ketenen van het communisme.
Ik bezocht Praag en het oude Joodse kerkhof daar, dat mij diep beroerde.
Weer thuis maakte ik een paar gedachtenisstenen, stêles,
om het gevoel van verlies te delen.

 
 
 

1967. Aan het werk in Bechyne, Tsjechoslovakije waar ik uitgenodigd werd.
om deel te nemen aan het 2e Internationale Ceramieksymposium.
Ik heb daar heerlijk gewerkt!

 
 

"Aniara" 1966; 33.6 x 33.6 x 1.8 cm.
(€ 1800.-)

Gedurende onze werk periode bij de Gustavsberg Fabriker AB  in Gustavsberg, Sweden,
zagen wij de opera "Aniara" naar het gelijknamige gedicht van Harry Martinson.
Het is het dramatische verhaal over een uit de koers geraakt ruimteschip.
Ik maakte deze tegel in de Gustavsberg studio in porceleinachtig steengoed.

  Afgebeeld in het boek: Verglaasde Charme - de schoonheid van de Nederlandse Tegel 1570-2000 .
Tweetalig Nederlands-Engels

 

Detail "Aniara"
titel, Gustavsberg merk en signatuur.

 
 

"Pot" 1961, h. 21.5 cm.
(€ 1000.-)

 
 

"Kom" 1961, diam. 21 cm.
(€ 900.-)

 
 

"Schaaltje" 1959, diam. 13 cm.
(€ 700.-)

 
 

"Schaaltje" 1959, diam. 12.5 cm.
(€ 500.-)

 
home